Handicapservice i tog

Når du rejser med tog i ind- og udland, kan du få hjælp til af- og påstigning, hvis du bruger kørestol, rollator, gangstativ m.v. og ikke selv kan komme af og på toget.

For at benytte togselskabernes handicap-assistance skal du have et legitimationskort fra enten:

Handicapservice hos DSB

Hos DSB skal du anmode om handicapservice senest 12 timer før rejsen enten hos: DSB handicapservice mellem klokken 7 og 20 på telefon 70 13 14 19 – eller udfyld skema på DSBs hjemmeside.

Du kan også bruge ledsagerordningen, hvor du og din ledsager får rabat på billetten, så I sammen rejser til den pris, som svarer til prisen på 2 børnebilletter.
Rejser du uden ledsager, har du også mulighed for at rejse til reduceret pris. Så koster din billet det samme, som en almindelig børnebillet.

Ledsagerordningen giver mulighed for at:

  • Købe en ledsagerbillet til samme pris som en børnebillet, som gælder både til togrejsen og til bybus til og fra afgangs- og ankomst stationen
  • Få assistance på stationen.
  • Købe billet af togpersonalet uden gebyr, hvis du er ude af stand til at betjene billetautomaten og i øvrigt ikke har behov for assistance til ind og udstigning (gælder dog ikke i S-tog).
  • Få tilsendt billetten uden at skulle betale gebyr.

Handicapservice hos Arriva

Hos Arriva skal du anmode om handicapservice senest 12 timer før rejsen hos: Kundeservice mellem klokken 6 og 24 på telefon 70 27 74 82.

Du kan også benytte dig af ledsagerordningen, som giver dig mulighed for at få en ledsager med på rejsen til halv pris.

Læs mere om handicapservice på www.arriva.dk 

Klage over handicapservice

Klager over rejser sendes skriftligt til trafikselskabet.

Hvis du ikke er tilfreds med trafikselskabets svar, kan du udfylde klageskema på Ankenævnet for Tog og Metros hjemmeside www.abtm.dk. 

Der skal betales ankegebyr til Klagenævnet på 160 kroner.

  • Var denne tekst brugbar?
  • Ja   Nej