MitID

Du skal bruge MitID, når du vil benytte digital selvbetjening i din bank og hos offentlige myndigheder.
Du skal godkende login med MitID-app, kodeoplæser eller kodeviser.

Digital post fra det offentlige
Du kan modtage digital post fra det offentlige på borger.dk, i e-Boks, i appen Digital Post og på mit.dk.

Fritagelse fra digital post
Det er muligt at blive fritaget fra digital post. Du søger om fritagelse ved at henvende dig personligt hos borgerservice i din kommune. Der skal du vise legitimation og udfylde en blanket.

Du kan blive fritaget, hvis du opfylder et af disse kriterier:

  • Du har ikke adgang til en computer, smartphone eller tablet med
    internetforbindelse i dit hjem eller på dit opholdssted.
  • Du har praktiske vanskeligheder med at skaffe MitID.
  • Du har fysisk eller kognitiv funktionsnedsættelse, der forhindrer dig i at anvende
    Digital Post.
  • Du har sproglige barrierer, der gør det vanskeligt for dig at anvende Digital Post.
  • Du er hjemløs.
  • Du er registreret som udrejst af Danmark.
  • Din bopæl ligger i et område, hvor der ikke er adgang til en internetforbindelse
    med beregnet downloadhastighed på mindst 512 kbit/s.

Læseadgang til en anden persons digitale post
En læseadgang til digital post gør det muligt for et familiemedlem, en ven eller andre at hjælpe med at tjekke digital post fra offentlige myndigheder på borger.dk, e-Boks, mit.dk og i Digital Post-appen.

Læseadgang kan være en hjælp i situationer hvor:

  • Du ikke selv kan tjekke din digitale post.
  • Du ønsker, at din ægtefælle eller anden pårørende også kan se din digitale post.
    Du finder en fuldmagt til deling af digital post på www.borger.dk.

Hvor kan jeg få hjælp til MitID?

Du kan få hjælp til MitID flere steder:

  • Hos borgerservice i din kommune.
  • På biblioteket.
  • Hos din bank.
  • I MitID-supporten: www.mitid.dk/hjaelp/mitid-support/
  • I Seniorernes Datastuer som du finder på datastuen.dk.
  • Telefonisk hos MitID-supporten på tlf. 33 98 00 10.
    Telefon-supporten kan kontaktes:
    Mandag til fredag kl. 8.00 – 20.00
    Weekend og helligdage, samt Grundlovsdag kl. 10.00 – 16.00
    Den 24. og 31. december kl. 10.00-14.00

Fakta om MitID

MitID kan bruges til alt det, vi tidligere har brugt NemID til, eksempelvis at tjekke årsopgørelsen, kommunikere med det offentlige eller gå på netbanken. Der tilbydes flere måder at bruge MitID på, som er gratis at få og anvende.

  • MitID app: MitID er først og fremmest en app til smartphone eller tablet. Med appen kan man med et swipe overføre penge eller logge ind på en digital selvbetjening.
  • MitID kodeviser: MitID kodeviser er et alternativ til dem, der ikke har mulighed for at bruge MitID app. MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, der viser en engangskode, som man indtaster, når man skal bruge MitID.
  • MitID kodeoplæser: MitID kodeoplæser er et alternativ til dem, der ser dårligt eller har et synshandicap. MitID kodeoplæser har en skærm, hvor koden vises - eller den kan læse koden højt. Der kan tilsluttes høretelefoner, så ingen andre kan høre med.

Det er herudover muligt at tilkøbe en MitID chip, som hovedsagelig er tiltænkt anvendelse i erhvervsøjemed.

MitID ejes af et partnerskab mellem Finans Danmark og Digitaliseringsstyrelsen, som repræsenterer de danske pengeinstitutter og det offentlige Danmark, dvs. staten, regionerne og kommunerne. Samarbejdet sikrer, at danskerne fortsat har ét digitalt ID, som kan bruges både til offentlige og private digitale selvbetjeningsløsninger.

Få besked, når der er nyt om MitID

Faglige Seniorer vil i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen informere grundigt i det gratis nyhedsbrev, når der er nyt om MitID.

Du kan tilmelde dig på www.fagligsenior.dk/nyhedsbrev

  • Var denne tekst brugbar?
  • Ja   Nej