Digital Post

Som udgangspunkt skal du kunne modtage Digital Post fra det offentlige, hvis du er over 15 år og har et CPR-nummer.

Digital Post fra offentlige myndigheder er samme slags breve som dem, du ellers ville modtage i din brevkasse fra for eksempel kommunen, sygehuset eller SKAT.

Hvor kan jeg se min digitale post?

borger.dk og e-boks.dk er sikre hjemmesider, hvor du kan læse Digital Post fra det offentlige.

Du tilmelder dig Digital Post fra det offentlige enten på borger.dk eller i e-boks.dk. Når du er tilmeldt, behøver du kun tjekke din post et sted. Uanset om du går ind på borger.dk eller e-boks.dk, er det den samme post, du ser.

Du skal bruge NemID for at tilmelde dig Digital Post.

Hvem kan blive fritaget for Digital Post?

Du har efter loven pligt til at modtage digital post.

Men er du ikke i stand til det, kan du fortsætte med at få post hjemme i postkassen.

Du kan blive fritaget, hvis du opfylder mindst én af følgende grunde:

  • Du har ikke adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller på dit opholdssted
  • Du er fysisk eller mentalt svækket
  • Du er registreret som udrejst af Danmark
  • Du er hjemløs
  • Du har sproglige vanskeligheder
  • Du har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.

Sådan bliver jeg fritaget for Digital Post

Du skal møde op på kommunens borgerservice. Her skriver du under på, at du lever op til mindst en af grundene til at blive fritaget. Du vil blive bedt om at vise legitimation.

Fritagelse ved fuldmagt – hvis jeg ikke selv kan gå på borgerservice

Du kan også bede andre fritage dig på dine vegne ved hjælp af en fuldmagt. Den fås i borgerservice.

Hvis du skal sørge for fritagelse for en anden person, skal du have vedkommendes underskrift på blanketten. Blanketten skal som udgangspunkt behandles af borgerservice i den kommune, hvor den person, som skal fritages, bor. Men blanketten kan også behandles af andre kommuner. Det gør det lettere for dig, hvis du bor længere væk fra den person, du skal sørge for fritagelse for.

Alle fritagelser er tidsubegrænsede.

Se her, hvordan du giver en anden person digital fuldmagt

Se her, hvordan du anmoder en anden person om digital fuldmagt

Fritaget for digital post – og dog!

Du skal være opmærksom på, at selv om du er fritaget for at modtage Digital Post, er der alligevel ydelser, du som udgangspunkt skal søge på nettet. Det gælder de ydelser, Udbetaling Danmark står for: for eksempel folkepension og pensionstillæg, boligstøtte og varmetillæg.

Det er din kommune, der skal bedømme, om du kan fritages for at søge om disse ydelser digitalt, og det er også din kommune, der har pligt til at hjælpe dig med at søge dem. Du skal henvende dig til din kommunale borgerservice, og du kan i øvrigt klage over kommunens afgørelse hos Ankestyrelsen.

Læseadgang til digital post

Du kan også vælge at give en anden person læseadgang til din digitale post. Det er stadig dit ansvar, at posten bliver åbnet og læst.  Men du kan give en anden fuldmagt til at læse den for dig. Fuldmagten giver du enten via den digitale postkasse eller ved at få Borgerservice til at gøre det for dig. Du kan også få en anden til at søge om læseadgang til din post. Det kræver, at vedkommende går i Borgerservice med en fuldmagt fra dig.

Se her, hvordan du giver en anden person mulighed for at læse med i din digitale post

Fritagelse for digital post som udlandsdansker

Du kan blive fritaget permanent, hvis du flytter til udlandet.

Du vil begynde at modtage Digital Post fra det offentlige igen, hvis du flytter tilbage til Danmark, med mindre du søger og får fritagelse.

Hvordan kan jeg få hjælp til digital post?

  • Du kan få hjælp i dit lokale borgerservicecenter og på biblioteket.
    Her kan du både få vejledning og låne en computer.
  • Du kan få hjælp hos borger.dk’s kontaktcenter på telefon 70 10 18 81.
  • Du kan også få hjælp i en senior datastue.
  • Hvis du vil øve dig i at bruge Digital post, kan du gøre det på www.demo.borger.dk.

 

  • Var denne tekst brugbar?
  • Ja   Nej