Hvordan ansøger jeg om tjenestemandspension?

Når en tjenestemand fratræder sin stilling, udfylder arbejdsgiver et elektronisk skema i Udbetaling Danmarks system PENSAB. Tjenestemanden skal efterfølgende godkende oplysningerne med MitID på selvbetjeningsløsningen www.tjenestemandspension.dk.

Fratræder tjenestemanden med ret til egenpension, beregner og udbetaler Udbetaling Danmark pensionen på grundlag af oplysningerne i pensioneringsskemaet.

Fratræder tjenestemanden med ret til opsat pension, for eksempel fordi tjenestemanden endnu ikke har nået pensionsudbetalingsalderen, registrerer Udbetaling Danmark den opsatte pension og orienterer tjenestemanden. Den opsatte pension udbetales automatisk ved folkepensionsalderen. Den tidligere tjenestemand kan fra pensionsudbetalingsalderen selv anmode om tidligere udbetaling af pensionen via selvbetjeningsløsningen på www.tjenestemandspension.dk.

Skal den opsatte pension udbetales på baggrund af svagelighed, skal den tidligere tjenestemand selv rejse en sag for Helbredsnævnet.