Køb på internettet
Her har vi samlet nogle råd om hvordan du handler sikkert på nettet. Oversigten er lavet i samarbejde med Forbrugerrådet TÆNK.
Før du køber på internettet
Undersøg netbutikken inden du handler. Det gør du ved at kigge efter:
Hvem står bag hjemmesiden?
- Der skal stå både en E-mail adresse, et telefonnummer og en fysisk postadresse. Alle danske virksomheder har et 8-cifret CVR-nummer, der er virksomhedens identifikationsnummer.
- Alle EU-baserede virksomheder skal have det stående.
Er siden E-mærket?
- E-mærket er den danske mærkningsordning, der betyder, at virksomheden bag siden overholder gældende lovgivning, har en godkendt betalingsordning og ikke udsender spammails.
Ser teksten fornuftig ud?
- Hvis teksten ligner noget, der er oversat med Google Translate, og er fyldt med stavefejl, er det et klart tegn på, at det ikke er en sikker side.
Er priserne realistiske?
- Hvis varerne har “skæve priser” som 492,43 kroner, kan det være tegn på, at siden er oversat af en maskine. Hvis varerne er betragteligt billigere end andre steder, kan det være et tegn på, at varerne er kopivarer.
Tjek virksomheden på Google og forbrugeranmeldelsessider
- Hvordan er anmeldelserne af siden?
- Hvilke erfaringer har andre forbrugere gjort sig med siden?
- Trustpilot.dk er et sted, hvor du kan finde troværdige anmeldelser.
Læs betingelserne
- Gebyrer, leveringspriser og fortrydelsesret med videre skal fremgå af betingelser, når du handler inden for EU, så læs dem altid grundigt igennem, inden du trykker køb.
- Du er godt beskyttet, når du handler online inden for EU – du har for eksempel 14 dages returret ved køb af langt de fleste varer.
- Afsenderlandet for din vare er også vigtigt at kende. Selvom nogle webshops skriver på dansk eller har fysisk eller internet-adresse i et EU-land, kan de godt sende varerne fra et land uden for EU.
- Varer, der bliver købt fra lande uden for EU, kan du komme til at betale ekstra for i form af told, moms og skat. Samtidig har du som oftest færre rettigheder, hvis varen ikke er købt fra en butik inden for EU.
- Abonnementer kan også være en fælde. Læs grundigt for at sikre dig, at du ikke starter et abonnement, som du løbende betaler til, hvis du ikke ønsker det.
Betal sikkert, når du handler på nettet
Brug altid betalingskort eller MobilePay. Hvis du aldrig får din vare, hvis din vare viser sig at være en kopivare, eller hvis netbutikken har trukket et højere beløb end aftalt, kan banken eller PayPal føre dine penge tilbage for dig.
Betal ikke via kontooverførsel eller pr. efterkrav – banken kan ikke hjælpe dig, hvis du bliver snydt!
Kontroller om forbindelsen er sikker, når du betaler. Din internetforbindelse bør være krypteret, når du overfører fortrolige oplysninger som for eksempel dit kortnummer. Når forbindelsen er sikker, vil der være en lille hængelås foran url’en i de fleste browsere som for eksempel Chrome, Internet Explorer eller Firefox.
Oplys aldrig dit kortnummer, med mindre du er ved indkøbskurven og er i gang med at betale for en vare – heller ikke på mail eller telefon til en, der skal hjælpe dig.
Gem dokumentationen. Tag eventuelt et screenshot eller et billede af bekræftelsessiden og gem det, eller gem bonen, som butikken sender til din mail.
Efter købet
Kontroller din konto og tjek, om dit kontoudtog passer med din faktura. Er der trukket beløb på din konto, som du ikke kender til, eller er der trukket et højere beløb på din konto, end du havde godkendt ved bestillingen, skal du straks klage til den erhvervsdrivende – gerne på skrift.
Hvis den erhvervsdrivende ikke accepterer din klage eller ikke svarer på din henvendelse, skal du kontakte din bank. I visse tilfælde kan du også klage til et klagenævn på området. Undersøg derfor dine klagemuligheder.
Er det alligevel gået galt?
Fortryder du dit køb har du 14 dages fortrydelsesret på langt de fleste varer købt inden for EU.
Se dine rettigheder ved fortrydelse af online-køb her
Se her, hvad du skal gøre, hvis dine varer ikke er dukket op
Vil du vide mere om hvad du skal overveje ved Online-shopping så læs mere her: